نام کاربری :
کلمه عبور :
  عضویت در سایت
  بازیابی کلمه عبور
 
   
دويدن در ميدان تاريك مين
دويدن در ميدان مين تنها نمايش نامه آقاي مستور هست . در 4 پرده نوشته شده و ظاهرا در پادگاني جريان داره كه اختناق شديدي برپاست و سربازها را خيلي اذيت مي كنند . در حقيقت شاهد هستيم كه كوهي كه فرمانده مركز هست ، اميرماهان و ياقوت را به دليل عاشق شدن و تفكر در مورد چيستي دنيا و خدا مورد بازخواست قرار مي دهد . كلا كه بايد يك چيز فلسفي و لايه دار باشه كه البته من ارتباط زيادي باهاش برقارر نكردم و خوشم نيومد .

سر و كله ي شخصيت هاي اميرماهان و كوهي داستان حمايت عشقي بي قاف بي شين بي نقطه در اين نمايش هم پيدا مي شه . اين كتاب به عنوان نامزد بخش هنري جایزه ی کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد .

 
قسمت هاي زيبايي از كتاب

وقتي هيچ چيزي رو نشه پيش بيني كرد ، معني ش اينه كه وقتي شما كاري رو انجام مي ديد نيروهاي ديگه اي به جاي شما نتيجه ي كارها رو تعيين مي كنند . و اين دقيقا يعني بي نظمي . به تعبير خودش يعني دويدن در ميدان مين اون هم در تاريكي محض .

 
غروب بود . من زل زده بودم به پشت دست هاش . هر دو وحشت كرده بوديم . بس كه نزديك شده بوديم به هم . بس كه معصوميت ريخته بود آن جا ، پشت دست ها . بعد ، من ، با انگشت اشاره ، خطي فرضي و مورب  ، درست از وسط ساعد تا انگشت كوچك دست راست اش كشيدم و به او گفتم عميقا دوستش دارم .

معرفی کتاب

شخصیت‌های نمایش‌نامه‌ی حاضر، عبارت‌اند از: کوهی، مخمل، یاقوت، و امیر ماهان. "کوهی" که فرمانده‌ی پادگان است، از "یاقوت آسیابان" که نگهبان شب در ضلع شرقی پادگان است. بازجویی می‌کند. در این بازجویی، کوهی از یاقوت، علت ترک پست را در روزهای سوم و دوازدهم فوریه، هم‌چنین پنجم مارس (با استفاده از مرخصی امیر ماهان)جویا می‌شود. یاقوت، رفتار خود را ناآگاهانه تلقی می‌کند و خطاب به کوهی خاطرنشان می‌سازد. "قربان، ماهان می‌گه اختیار وقتی معنا داره که نظمی در کار باشه و شما بتونید نتیجه‌ی کارتون‌ رو پیش‌بینی کنید. ماهان می‌گه وقتی هیچ‌چیز رو نشه پیش‌بینی کرد، معنی‌اش اینه که وقتی شمار کاری‌ رو انجام می‌دید، نیروهای دیگه‌ای به‌جای شما نتیجه‌ی کارها‌ رو تعیین می‌کنند: و این دقیقا یعنی بی‌نظمی. به تعبیر خودش، یعنی دویدن در میدان مین اون ‌هم در تاریکی محض، به همین خاطره که او به این نتیجه رسید، که اختیار، تابع نظمه و تا نظمی در کار نباشه، اختیار هم معنای روشنی نداره."

نمایشنامه ای کوتاه در 4 پرده که میشه گفت در حد یک داستان کوتاه 20 صفحه ایست. کل ماجرا در یک محیط فرضی شکل می گیرد که با توجه به قرائن به نظر من یک آسایشگاه است. به هر حال می تواند هر جایی باشد... جایی است که برای ساکنین آن عشق و حتی تماس با جنس مونث ممنوع و جرم تلقی می شود. یکی از ساکنین در زمان استفاده از مرخصی و خارج از محدوده مرتکب عمل تماس شده است و ظاهراٌ مراحل اولیه عشق را طی می کند که مسئولین مربوطه مطلع می شوند و لذا پرونده ای قطور برای این قضیه تشکیل می شود (جایی به صفحه 153 پرونده اشاره می کند). مسئول پرونده چنان از اهمیت جرم صحبت می کند و چنان از لزوم فشار و شکنجه , که گویی جنایت بزرگی رخ داده است. ایده آل او برای ساکنین انسانهایی است که فکر نمی کنند , عاشق نمی شوند و... البته نه اینکه بازجو به عشق و ... اعتقادی ندارد بلکه اتفاقاٌ در جایی که مراحل تماس را ذکر می کند و می رسد به تماس روحانی میگوید این مراحل عالی در فهم گوساله هایی چون متهمین نمی گنجد...

قربان, ماهان می‌گه اختیار وقتی معنا داره که نظمی در کار باشه و شما بتونید نتیجه کارتون رو پیش بینی کنید(مکث) ماهان می‌گه وقتی هیچ چیز رو نشه پیش بینی کرد معنی‌اش اینه که وقتی شما کاری رو انجام می‌دید نیروهای دیگه‌ای به جای شما نتیجه کار‌ها رو تعیین می‌کنند؛ و این دقیقاً یعنی بی‌نظمی. به تعبیر خودش، یعنی دویدن در میدان تاریک مین؛ اون هم در تاریکی محض. به همین خاطره که او به این نتیجه رسیده که اختیار، تابع نظمه و تا نظمی در کار نباشه، اختیار هم معنای روشنی نداره.

حرف فلسفی کتاب هم همینه که هیچ نظمی وجود نداره و راه حل امیر ماهان معروف هم اینه که به خدا باید پناه ببریم. همین.

مطابق کتاب های قبلی که از مستور خواندم این کتاب هم دو سه تا پاراگراف زیبا داشت.

غروب بود من زل زده بودم به پشت دست هاش . هر دو وحشت کرده بودیم . بس که نزدیک شده بودیم به هم . بس که معصومیت ریخته بود آن جا ، پشت دست ها . بعد من با انگشت اشاره ، خطی فرضی و مورب  ، درست از وسط ساعد تا انگشت کوچک دست راست اش کشیدم و به او گفتم عمیقا دوستش دارم .

یک نکته جالب در مورد این کتاب هست که دانستنش خالی از لطف نیست. در سال 86 این کتاب از سوی داوران نامزد جایزه جشنواره دفاع مقدس می شود در حالیکه غیر از اسم کتاب هیچ ارتباطی با جنگ نداره! و این هم نشانگر کارهایی است که ما انجام می دهیم پت و مت بخوابید که ما بیداریم. واکنش مستور به این نامزدی:

مصطفی مستور گفت: نمایش نامه ی «دویدن در میدان تاریک مین» که به عنوان نامزد بخش هنر جایزه ی کتاب سال دفاع مقدس معرفی شده، به شکل مستقیم و غیرمستقیم با جنگ هیچ ارتباطی ندارد و کتابی کاملاً فلسفی است .

 این نویسنده در توضیحی به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: کتاب من مطلقاً به دفاع مقدس ربطی ندارد و برایم روشن نیست که داوران به چه دلیلی اسم کتاب را در میان نامزدهای کتاب سال دفاع مقدس اعلام کرده اند.

نگارنده : fatehan1 در 1392/5/12 12:49:44


نظرات :